Info Terkini :

Piala Sumbangsih 2001 - Terengganu muncul juara

TERENGGANU merangkul Piala Sumbangsih selepas menang bergaya 4-0 ke atas Perak pada perlawanan di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin, Kuala Terengganu, semalam.

Kejayaan itu sekaligus memberikan tiga mata penuh buat skuad Penyu pada kempen pembukaan Liga Perdana Satu.

Ia juga melebarkan rekod kemenangan Terengganu di gelanggang sendiri ke atas Perak dengan 21 kemenangan dan satu kalah.

Empat gol Terengganu dijaringkan oleh Mohd. Marzuki Yusuf pada minit ke-31, Faziallah Mamat (47), Rosdi Talib (63) dan Sapian Wahid (80).

Turut menyaksikan pertemuan antara juara Piala FA dengan juara Piala Malaysia itu Timbalan Presiden FAM, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah dan Sultan Terengganu.

Sebaik wisel permulaan dibunyikan, Terengganu terus mengasak ke pintu gol lawan tetapi melepaskan beberapa peluang terbaik.

Bagaimanapun, Perak yang diketuai oleh kapten kebangsaan, Ahmad Shahrul Azhar Sofian sesekali berjaya meloloskan diri yang seringkali mencemaskan pasukan Terengganu.

Perak mendapat peluang membuka jaringan pada minit keenam tetapi pemainnya, M. Murugan berlaga dengan Zubir Ibrahim yang menyebabkan penjaga gol itu terpaksa diusung keluar.

Ini memaksa jurulatih Terengganu, Mat Zan Mat Aris memasukkan penjaga gol gantian yang baru pulang dari tugasan negara di Qatar, Syamsuri Mustaffa.

Selang beberapa minit selepas itu, corak permainan Terengganu semakin agresif dan pada minit ke-18, Faziallah membuat percubaan leret yang hanya sedikit tersasar ke penjuru kanan pintu gol Perak.

Sehinggalah pada minit ke-31, Marzuki menjaringkan gol pertama Terengganu ketika pergelutan berlaku di pintu gol Perak hasil sepakan percuma Shahrunizam Sahat.

Selepas gol pertama, pemain Terengganu semakin bertenaga di mana gandingan pemain tengahnya Rosdi, Marzuki dan Hairuddin Omar sering kali mengucar-ngacirkan benteng lawan.

Safian yang terlepas daripada peranngkap ofsaid, berjaya meloloskan diri dari kawalan, namun rembatan yang dilakukan pada minit ke-35 sedikit tersasar walaupun penjaga gol Perak, Tay Sin Kiat sudah tertewas.

Manakala pada minit ke-43 pula pemain kebangsaan, Rosdi yang menerima hantaran daripada Wan Rohaimi Ismail agak terlewat untuk menjaringkan gol, yang akhirnya terus ke dakapan Sin Kiat.

Pada babak kedua perlawanan, Terengganu terus mengasak dan pada minit ke-47, Faziallah menjaringkan gol kedua tuan rumah hasil hantaran Safian.

Pada minit ke-63, giliran Rosdi pula menjaringkan gol ketiga Terengganu menerusi sepakan penalti setelah Hairuddin dijatuhkan oleh Murugan.

Pada minit ke-80, tuan rumah berjaya menambah gol keempat apabila Sapian Wahid dengan mudah menanduk masuk bola hantaran silang yang dilakukan Roshadi Wahab.
Share this article :
Share this Article on :
PERINGATAN: SkuadPenyu.Blogspot.Com tidak bertanggungjawab terhadap komentar/pandangan yang diutarakan melalui laman sosial/weblog ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.
Comments
0 Comments
 

web statistics
Sports ExactSeek: Relevant Web Search My Zimbio Top  blogs My Ping in TotalPing.com
© Copyright Skuad Bola Sepak Negeri Terengganu 2013 -2014 | Design by Hamba Allah.